Op zoek naar Maria - Reisverslag uit Port-la-Nouvelle, Frankrijk van KeesenYvonnaardezon - WaarBenJij.nu Op zoek naar Maria - Reisverslag uit Port-la-Nouvelle, Frankrijk van KeesenYvonnaardezon - WaarBenJij.nu

Op zoek naar Maria

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg

14 Mei 2016 | Frankrijk, Port-la-Nouvelle

Het strand van Port la Nouvelle staat geheel onder water. Een kleine strook langs de kust is nog zand, maar tot de duinen, een paar honderd meter, een kolkend meer.
We rijden terug naar de boulevard om een koffie te drinken op een terras met wifi. Er rijden nog meer campers doelloos rond nu het strand niet begaanbaar is.
Het gemeentehuis is tot 2 uur dicht, zien we op de deur. We gaan een kwartiertje wandelen met de hond, zodat we als het Hotel du Ville weer open is, we het schilderij van Maria kunnen zien. Maria kennen we al jaren van deze plek op het strand. Vorig jaar mei is ze overleden. Ze had verschillende schilderijen gemaakt van Port la Nouvelle en andere plaatsen in Zuid Frankrijk. Toen Peter Djelan, haar levenspartner en ook kunstenaar in oktober hier naartoe ging om haar as hier uit te strooien heeft hij aan de gemeente een schilderij van haar geschonken. Daarvoor kreeg hij een bedankbrief in het Nederlands met de belofte dat het schilderij in het gemeentehuis een prominente plek zou krijgen. Wij waren benieuwd.
In mijn beste frans vraag ik waar le tableau van Maria van Eyk is, omdat wij vrienden zijn uit Holland. Ze weet niet waar een expositie is van haar. Ik maak haar nogmaals duidelijk dat ze vorig jaar is overleden en dat Peter een schilderij van haar aan de gemeente heeft geschonken. Ah zegt ze, waarschijnlijk is die in de Quai des Arts, en ratelt in het frans de weg er naar toe. Ik vraag heb je geen kaartje van de stad ? Ja die heeft ze wel. Ze geeft het kaartje en gaat weer wat anders doen. Ik vraag haar het aan te wijzen op de kaart. Zuchtend wijst ze het aan. Ik bedank haar. Een bord op de hoek wijst naar de Salle des Arts, maar waar het zou moeten zijn vinden we een gesloten loods. Er omheen rijdend zien we dat er een tentoostelling is die vendredi, vandaag dus om 15 uur open gaat.
We gaan na wat gegeten te hebben, nog wat langs de haven lopen tot drie uur. Een vrouw komt aanlopen en kust het stel dat nu ook voor de deur staat. Ze opend de roldeur en we stappen een expositie binnen van lokale amateur kunstenaars, nergens Maria. Ik vraag weer in mijn allerbeste frans, waar ik het schilderij zou kunnen vinden van de onlangs overleden Nederlandse schilderes.
Ze heeft geen idee en vraagt het aan de man die gelijk met ons binnenkwam. Er is een tentoonstelling van een Nederlandse schilderes in een museum vlakbij Narbonne, en hij begint mij de weg er naar toe te wijzen. Als hij aan mijn lichaamshouding ziet dat ik dat niet bedoel, houd hij ermee op. Misschien in de mediatheek van de gemeente, schiet hem plots te binnen. Ik vraag hem het aan te wijzen op het kaartje en het blijkt een paar straten verder. Is het nu open? Vraag ik wijs geworden in het afschepen. Ja dat is tot negen uur vanavond open. Wij erheen. Centre Culturel de Port la Nouvelle staat op de gevel. Aan de receptioniste met enorme boezem stel ik dezelfde vraag in mijn beste frans tot nu toe. Ze wijst met haar rechterhand naar boven, haar rechterborst beweegt gevaarlijk mee. We vinden een trap naar de eerste etage en komen in een artotheek, anex bibliotheek van de gemeente. Veel schilderijen, maar allemaal van andere schilderessen. Teleurgesteld verlaten we het pand aan de andere kant. Theatre de la Mer staat daar op de gevel.

  • 15 Mei 2016 - 11:25

    Elma:

    Wat een mooie verhalen, ik heb nu van 4 dagen gelezen.
    wat een belevenis om vanaf het dorp over de rotsen te lopen, maar yvon niet meer op teenslippers doen hartstikke gevaarlijk !
    Jammer dat je het schiderij van Maria niet gevonden hebt.
    De zon zal nu wel naar jullie komen, het is hier nu behoorlijk koud.

    Groeten van ons, Elma

  • 15 Mei 2016 - 12:20

    Ineke:

    Ik lees al je verhalen aan Ton voor.
    Wat een verhaal is dit. Misschien vind je het terug in het Louvre?????
    kus, Ineke

  • 15 Mei 2016 - 20:48

    Peter Djelan :

    Ik zit nu in Meze ,tegenover Sete. En ben daar voor een paar dagen en ook op het naturisten strand van Agde . Dus in de zelfde streek . Ik geef jullie volgen de keer een foto van de overhandiging en afbeelding .misschien helpt dat, bij de zoek tocht. Liefs Peter.

  • 13 Januari 2017 - 12:19

    Marinus L. (Rien) Huisman:

    Ik zocht vanmorgen voor de tweede keer in mijn leven naar Maria van Eyk. Ooit kochten mijn vrouw Emma en ik twee prachtige, grote schilderijen van haar, "Puppets on a String" en "De Oerknal". Vorige jaar heb ik geprobeerd via Peter Djelân met haar in contact te komen om haar te vragen een 'touch up' te komen doen op de Oerknal, maar nu begrijp ik waarom ik nooit antwoord heb gekregen. Ik ben geschokt en bedroefd. Wees verzekerd Peter, dat wij Ria's schilderijen voor altijd zullen koesteren.
    Sterkte, Rien

  • 13 Augustus 2018 - 14:56

    Sophie Van Mechelem:

    Hopelijk is deze reactie nog actueel, 2018.
    Ik was op zoek naar Peter Djelan, waarvan ik ooit een schilderij heb gekocht. Ook zijn vriendin heb ik toen ontmoet. Wat jammer Peter dat ze is overleden Ik herinner me haar als een bijzondere, lieve vrouw. Graag zou ik weer met je in contact komen. Groeten, Sophie, Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees de Prouw en Yvonne Alkemade 44 jaar getrouwd, 51 jaar samen beide gepensioneerd en living their dream

Actief sinds 02 Mei 2016
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 28053

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 30 November -0001

Onze eerste reis zonder terugkomdatum

Landen bezocht: