We rollen Spanje binnen - Reisverslag uit Castellfollit de la Roca, Spanje van KeesenYvonnaardezon - WaarBenJij.nu We rollen Spanje binnen - Reisverslag uit Castellfollit de la Roca, Spanje van KeesenYvonnaardezon - WaarBenJij.nu

We rollen Spanje binnen

Door: Kees

16 Mei 2016 | Spanje, Castellfollit de la Roca

Met een beetje deemoed verlaten wij de streek in Frankrijk die ons na aan het hart ligt. We komen hier al 30 jaar en het voelt altijd weer een beetje thuiskomen. Zelfs toen we voor het eerst in Tsjechie waren, zijn we met Dino toch via Oostenrijk en Italië langs de Cote d'Azure hier naartoe gereden. Alleen de vakanties naar Hongarije, Groot Brittannië en Scandinavie waren daarin een onderbreking.
Het is weer prachtig weer geworden, en ik moet denken aan Mart die woensdag vanuit Les Baccares naar huis ging, Voor het weer. 24 graden Mart.

Het is een slecht idee om met de pinksterdagen langs de Spaanse Costas te rijden, al is het een fantastisch rit. We passeren een tandem met een stel T-shirts waarop de afbeelding van het meisje met de parel op de rug. Die shirts zullen flink nat worden, het is behoorlijk steil hier.
Een overnachtingsplek is erg moeilijk te vinden hier. Alle parkeerplaatsen hebben een balk op 2 meter hoogte, we besluiten daarom het binnenland in te gaan en na de pinksterdagen weer naar de kust terug te keren.
Ik moet nog wennen aan de taal, na 14 dagen Frans valt het niet mee om over te schakelen naar de paar woorden Spaans die ik ken.
In Fiqueras pakken we een terrasje bij het Dali museum. Bussen vol touristen worden voor de deur gedropt, vooral Engelsen. Wij hebben daar al eens een dag doorgebracht met onze kinderen, daarom houden we een museumbezoek nog even aan.
We rijden verder naar het westen en zien op een rots in een ravijn het dorpje Castellfollit de la Roche. Dat ziet er leuk uit, we rijden over de brug het dorp in waar we volgens een spandoek welkom worden geheten op het feest. Overal hangen Catalaanse vlaggen, heel gezellig. We vinden een plek bij het voetbalveld en lege zwembad. Snel volgen andere campers ons voorbeeld. Hoeven we hier vannacht niet alleen te staan.

We zijn al 50 jaar samen, waarvan 44 jaar getrouwd, nog steeds beschouwt Yvonne mij als onhandig als het op huishoudelijk werk aankomt. Ze bewondert alles wat ik weet en kan en kan onthouden en hoe ik alle apparaten zonder gebruiksaanwijzing te lezen kan laten werken, maar van het huishouden heb ik volgens haar geen kaas gegeten. Ik pak altijd het verkeerde middel, begin steevast aan de verkeerde kant en loop of sta altijd fout of in de weg. Ze verliest dan snel haar geduld, net als bij de stagiaires en toegewezen hulpjes waar ze op het werk mee te maken kreeg. Het kostte haar alleen maar tijd en moeite en ze schoot er nooit wat mee op. Ik hou me daarom maar op de achtergrond als er gekookt of schoongemaakt moet worden.

Ik vind het heerlijk om reacties te krijgen op mijn columns. Bedankt daarvoor. Ik wordt er warm van.

• 16 Mei 2016 - 14:31

Steef:

Gefeliciteerd met 50 jaar samen! Dat is alles bij elkaar opgeteld toch al gauw zo'n 100 jaar.

Veel plezier in Spanje/Catalunya! Ben benieuwd naar het dorpsfeest.

• 16 Mei 2016 - 15:26

Ineke:

Gefeliciteerd met jullie jubileum. Wat een lieve vrouw heb jij dat ze dit volhoudt ;-))
    Blijf lekker genieten. Wij doen dat dat van jouw verslag. Hier is het weer ook aan het opklaren maar morgen wordt weer regen verwacht. Dus genieten we vandaag van een zonnetje.
    Van Anita bericht gekregen dat ze het heel druk heeft met een garage- verkoop. Het gaat nu lekker opschieten, hoewel ik nog steeds in mijn achterhoofd heb dat het niet door kan gaan.
    Tot gauw schrijfs, dikke kus,
    Ineke (en Ton)

• 16 Mei 2016 - 20:38

Elma:

Dat jij Kees heel europa uit je hoofd kent dat wisten we al.
    Het huishouden niet kunnen na 50 jaar is toch wel een minpuntje, maar met de rest van je goede eigenschappen zal Yvonne je wel vergeven.Gezellig dat je ons op de hoogte houd met je reisverslag
    Liefs en een knuffel voor jullie beide
    Elma (en Frans)

• 17 Mei 2016 - 09:02

Diana:

Barcares!!! ah heerlijk.
    en Yvonne , doe net alsof je twee overbelaste handen heb.Wikkel ze in het verband.....en dan maar zien of Kees niet kan koken,bakken of bbq-en.
    Als hij honger krijgt gaat het hem echt allemaal lukken.
    Succes.XXX

• 15 Juni 2016 - 17:16

Joan Bakker:

Heel leuk om al jouw verhalen te lezen Kees. Van harte met jullie lange samen zijn. Wij 51jaar samen waarvan 46 getrouwd. Lachen, altijd baas boven baas. Laat Yvonne maar lekker haar gang gaan, kan jij afwassen ;-)